Header News Vlaai

In een interview met Peter Nulens van vzw “Limburgse Vlaai” bespreken we hoe de Limburgse vlaai een Europese bescherming heeft gekregen.

Europese podiumplaats voor de Limburgse vlaai

Interview met Peter Nulens, Bakkerij Smets, Bakkerij Emmerix en Bakkerij Kuypers.

Peter Nulens over traditie, erkenning en samenwerking over grenzen heen.

Peter Nulens is bestuurder PR van de vzw “Limburgse Vlaai”. Hij stond mee aan de wieg van het platform logostreekproduct.be en is een overtuigde ambassadeur van authentieke, lokale producten. Samen met collega’s uit België én Nederland werkte hij aan het dossier dat de Limburgse vlaai een Europese bescherming moet opleveren via een Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). In dit interview deelt hij het verhaal achter die erkenning en zijn oproep aan bakkers om fier te zijn op hun vak.

Hoe is het idee ontstaan om de Limburgse vlaai officieel te laten erkennen?

“In 2016 zijn we met een aantal partijen samengekomen in Maastricht, waaronder ook de fruittelers. We wilden de Limburgse vlaai een Europese bescherming geven. Aanvankelijk mikten we op een BOB – Beschermde Oorsprongsbenaming – maar dat bleek niet haalbaar. Bij een BOB moeten namelijk alle grondstoffen uit de streek komen, en dat kunnen we niet garanderen. Denk aan ingrediënten zoals kersen – die zijn niet elk jaar lokaal voorhanden, en zeker niet in volumes die voldoende zijn voor iedereen. Daarom zijn we overgeschakeld naar een BGA – een Beschermde Geografische Aanduiding – wat beter aansluit bij de realiteit van onze sector. Die laat toe dat de ingrediënten van buiten de regio komen, zolang het product zelf maar in de streek wordt gemaakt. En dat doen wij met kennis van zaken én veel trots.”

Wat maakt jullie dossier zo bijzonder?


“Het is uniek omdat het over de grenzen heen gaat. Zowel Belgisch als Nederlands Limburg hebben de vlaai in hun cultuur verweven, en dus trekken we samen aan hetzelfde zeel. Binnen de categorie zoetwaren zijn we zelfs het enige grensoverschrijdende dossier in Europa. Dat vraagt afstemming, overleg en soms ook geduld, maar het toont aan dat een traditioneel product als de vlaai mensen verbindt. We spreken letterlijk dezelfde taal, ook al zitten we in twee landen.”

Wens je het complete interview te lezen alsook de interviews over de Limburgse vlaai van Bakkerij Smets, Bakkerij Emmerix en Bakkerij Kuypers? Download dan hier ons Yumm-magazine en lees op pagina 16 verder!