Ranson NV werd slachtoffer van een cyberaanval

11 januari werden we slachtoffer van een cyberaanval. Graag willen wij u op een transparante manier informeren over de stand van zaken. Hieronder vindt u de volledig communicatie over onze aanpak.

Vrijdag 11 januari 2019

Om 5u15 deze morgen werden al onze servers gewist en werden de back-ups geëncrypteerd. We hebben aangifte gedaan bij de politie en verschillende experts zijn onze servers aan het bekijken hoe we de back-ups terug kunnen vrij krijgen. Om dan hopelijk zo snel mogelijk onze 52 servers terug te kunnen herstellen.

Zondag 13 januari 2019

In de loop van zaterdag 12/01/2019 hebben we terug volledige controle kunnen krijgen over onze IT-systemen en hebben we onze volledige back-up van donderdag 09/01 (23u30) kunnen decrypteren. Beetje bij beetje zijn we bezig onze verschillende servers terug te monteren en de back-up van 9/1 aan het terugzetten: een tijdrovend werkje maar dat al bij al zonder grote problemen verloopt.

Belangrijk op te merken is dat het hier om een systeemkraak ging en dat we niets van (persoonlijke) gegevens van klanten, leveranciers of medewerkers verloren zijn. We hebben dit laten dubbel checken en kunnen hier formeel over zijn.

Het enige wat we niet meer hebben zijn bestellingen of berichten die bij ons zijn binnengekomen tussen donderdag 23u30 en vrijdag 5u15 (moment van de inbraak). Deze bestellingen waren reeds verwerkt in onze systemen maar wij hebben dus de back-up van donderdag 23u30 teruggezet en bestellingen die dus tussen 23u30 en 5u15 werden ontvangen zijn helaas verloren. Bestellingen die na 5u15 gestuurd geweest zijn, waren in een wachtrij terecht gekomen en zijn nu bij het heropstarten bij ons binnen gekomen.

Kortom, als u dus een bestelling tussen donderdag 23u30 en vrijdag 5u15 hebt doorgestuurd per mail, fax of via de webshop gelieve deze nogmaals door te sturen.

Voor de leveringen van de komende dagen is de situatie als volgt:

  • Maandag 14 januari 2019 gaan onze chauffeurs niet uitrijden omdat onze magazijniers vorige vrijdag geen enkele bestelling hebben kunnen klaar zetten. Gelieve contact op te nemen met uw vertegenwoordiger of onze besteldienst voor eventuele noodgevallen of depannages voor maandag.
  • Dinsdag 15 januari 2019 gaan we gewoon terug aan de slag. De bestellingen die nu reeds doorgegeven geweest zijn en eventuele toevoegingen zullen morgen worden klaar gezet en zullen dinsdag volgens gewoon regime uitgeleverd worden.

Wij betreuren dat we met deze situatie uw geduld nogmaals op de proef hebben moeten stellen en wij bedanken u alvast voor uw begrip voor deze uitzonderlijke situatie.

Weet dat wij steeds het nodige zullen doen om u, onze trouwe klanten, niet in de steek te laten en om naar oplossingen te zoeken.